pátek 19. července 2013

Vouchery bez slevy

Zní to divně, v dnešní slevové době, ale myslím si, že bychom byli všichni zákazníci této služby.

Například prodej vstupenek se přesunul do online roviny. Nyní si všichni kupujeme lístky online a pak si je vytiskneme nebo nahrajeme do mobilu. Dnes je to zcela běžná věc.

Představa, že bychom stáli fronty na lístky a nebo si je někde museli vyzvednout je otravná. Tento přerod do onlinu čeká i služby a to konkrétně dárkové kupóny.

Slevomat změnil nákupní chování


Slevomat naučil nakupující dvěma zásadním změnám v nákupním chování, za což má můj velký obdiv. Tyto dvě změny jsou pro tento byznys potřeba a jsou to:

1. Kupování služeb online - do té doby nevídaná věc. Copak jste si někdy předtím zaplatili za steak online? Nebo jste snad platili za ostříhání online?

2. Placení kartou - na eshopech se platilo kartou třeba v 2%-5% případů. Slevomat to zvýšil třeba na 30%-40% což je podle mě neuvěřitelné.

Dárky na poslední chvíli


Každý shání dárky na poslední chvíli. Nejenom, že v tomto byznyse dělám, ale vím jak to mám já a lidé v mém okolí. Všeobecně muži shánějí dárky na poslední chvíli a ženy si zase lámou hlavu co dát muži. Pro muže se zase všeobecně hůře shánějí dárky.

Slevové portály na to už ze začátku zareagovali tím, že vouchery nabízejí bez nákupní ceny a v dárkovém provedení, třeba i s věnováním.

Toto nahrává právě online prodeji. Je to pohodlné, ihned vyřízené a dárek je na světě. Kouknete se na agregátor slev a nakoupíte.

Bohužel to tak teď nefunguje. 

Slevové servery to ještě nevyřešili


Slevové servery mají dvě obrovské nevýhody proč dárek mít nebudete:

1. Na slevových portálech už skoro žádné nabídky nejsou. Když si na skrzu najdete Jídlo v Brně, tak jsou tam všehovšudy 2 nabídky na jídlo na všech portálech a to prakticky bez slevy.

2. Na slevových serverech nejsou a nikdy nebudou kvalitní poskytovatelé služeb. Kvalitní poskytovatelé znají svoji cenu a nemůžou slevit svoje služby o 70%! To je nesmysl. Z vlastní zkušenosti vím, že když dá podnik slevu na slevový server, tak je to to poslední co udělá. Je to většinou záškub před smrtí podniku. Malé procento podniků akci opakuje.

Takže dát darem voucher ze slevového serveru, je o hubu a nebo aspoň na uříznutí pěkné ostudy. Buď byl podnik vždycky katastrofální a nebo byl maximálně do 1 roka uzavřen.

Slevové servery už na to také reagují a už nabízejí zkrátka jídlo bez slev v těch lepších podnicích, které jim ještě nezkrachovali. Ano to je správný směr, ale není dotažený.

Co zákazníci, a já :), chtějí 


Já bych rád obdarovával své známé, kamarády a rodinu službami, ale není tato možné online. Není možné vybírat online a není možné nakupovat dárkové poukazy online.

Mám představu třeba thajské masáže, jídla v Koishi, nákup za 500 Kč u Dobrovského, večeře v Potrefené huse, výběr vína dle vlastního výběru, kvalitní zrnková káva z webu, permanentka do fitka, 10 her squashe / badmintonu, učení golfu s trenérem a podobně.

Všechny tyhle podniky již nabízejí dárkové kupóny, ale musíte si tam zajet a vyzvednout kupón osobně, což nám všem ztěžuje nákup. Prostě nejdou koupit online a hned vytisknout a předat.

Navíc nikdy nebudou tyto podniky na slevových serverech, protože nepotřebují dávat slevy.

Co by to vyřešilo?


Kvalitní služby nejsou ve slevě, takže by tady měl být nějaký neslevový server, který by sdružil všechny tyhle provozy pod jednu střechu a nabídl nákup online kartou s možností vytisknutí dárkového kupónu s věnováním.

Velký boom byl před pár lety s prodejem zážitků přes internet. Allegria rozšířila možnosti obdarovat někoho službou - zážitkem. To je skoro ono! Bohužel provozoven je tam málo a většinou jde o hodnotnější dary. Není tam něco běžného a levnějšího, co by se nám, zákazníkům, hodilo více. Není například možnost hledat podnik podle města.

Takže by to chtělo neslevový server, který by prodával dárkové kupóny online. To by byla krása. Našlápnuto na to mají slevové servery, které již komunikují s podniky, ale museli by se rozloučit se slevami. Stejně nebudou mít na výběr.

Na slevových serverech postupně mizí původní cena, která je většinou vymyšlená a bude se prodávat za normální ceny. Na Slevomatu tedy nebudou slevy :) což je dobrá ironie vzhledem k názvu.

Slevové servery se přetvoří na prodejce služeb bez slev a na eshopy se zbožím, pokud tento byznys někdo nepodchytí dřív.


Žádné komentáře:

Okomentovat